Vastuullisuus

Palvelutukku Pohjoinen toimii vastuullisesti ympäristön, asiakkaiden ja yhteiskunnan hyväksi. Vastuullisuus on meille jatkuvaa kehittämistä, joka ulottuu hankinnoista ja logistiikasta asiakaspalveluun saakka. Haluamme olla luotettava ja pitkäjänteinen kumppani asiakkaillemme, nyt ja tulevaisuudessa.

Ympäristövastuu

Ympäristöystävällisyys näkyy toiminnassamme monin tavoin. Kehitämme jatkuvasti kuljetusten suunnittelua ja logistiikkaa päästöjen vähentämiseksi, harjoitamme mahdollisimman tehokasta valikoimasuunnittelua ja tuotteiden hallintaa hävikin minimoimiseksi, suosimme energiatehokkaita ratkaisuja ja tuemme paikallista elintarviketuotantoa aina kun mahdollista.

Edistämme Pohjois-Suomessa tuotetun ruoan saatavuutta ja lisäämme tietoisuutta alueellisesta lähiruokatuotannosta. Ylläpidämme yli 30 tuottajaa kattavaa lähiruokaverkostoa​ ja tarjoamme jakelukanavan lähiviljelijöiden ja -toimijoiden tuotteille vähittäiskauppoihin. Lisäksi hyödynnämme lähiruokaa omassa tuotannossamme niin paljon kuin mahdollista.

Tavoitteenamme on, että vastuullinen valinta on asiakkaalle helppo ja luonnollinen osa arkea.

Hiilijalanjälki

Olemme sitoutuneet ympäristövaikutustemme mittaamiseen ja vähentämiseen. Vuonna 2024 laskimme toimintamme hiilijalanjäljen kansainvälisten standardien mukaisesti. Laskenta kattaa sekä suorat päästöt (Scope 1), kuten ajoneuvokalustomme polttoaineenkulutuksen, että epäsuorat päästöt (Scope 2), jotka syntyvät ostoenergian, kuten sähkön ja lämmityksen, tuotannosta. Vuonna 2024 Kasvishovi Oy:n Scope 1 ja 2 -päästöt olivat yhteensä 1076,6 tCO2e.

Hiilijalanjälkilaskenta tukee päästövähennysten suunnittelua ja auttaa kohdentamaan toimenpiteitä tehokkaasti. Hiilijalanjäljen laskennasta Kasvishovi Oy:lle myönnetty Hiilijalanjälki laskettu -merkki kertoo sitoutumisestamme mitattavaan ja läpinäkyvään vastuullisuustyöhön.

Sosiaalinen vastuu

Sosiaalinen vastuu näkyy henkilöstömme hyvinvoinnin tukemisena, henkilöstöprosessien ja yhdenvertaisuuden edistämisenä sekä turvallisen työympäristön varmistamisena. Kehitämme osaamistamme pitkäjänteisesti ja arvostamme avointa vuorovaikutusta. Meille on kunnia-asia toimia pohjoissuomalaisena työllistäjänä.

Myös asiakassuhteissamme ja toimittajayhteistyössä korostamme eettisyyttä, reiluutta ja pitkäaikaista kumppanuutta. Teemme myös laajaa toimialayhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa ja toimimme alueellisen keittiömestariyhdistyksen kannattajajäsenenä. Lisäksi olemme mukana Suomen kokkimaajoukkueen toiminnassa.

Toimimme vastuullisesti kaikkien sidosryhmiemme kanssa. Osana eettistä toimintatapaamme tarjoamme mahdollisuuden ilmoittaa luottamuksellisesti mahdollisista väärinkäytöksistä tai epäasiallisesta toiminnasta. Tutustu Whistleblower-kanavaamme.

Laadunhallinta osana vastuullisuutta

Laadunhallinta on olennainen osa Palvelutukku Pohjoisen vastuullista toimintaa. Laatu ei ole meille yksittäinen tavoite, vaan osa päivittäistä tekemistä, jota johdetaan järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti. Laadun voidaan sanoa olevan koko toimintamme perusta. Tehtävänämme on varmistaa toiminnan ja tuotteidemme laatu ja läpinäkyvyys toimitusketjun jokaisessa vaiheessa; raaka-aineiden korkean laadun lisäksi on tärkeää, että tuotteiden käsittely ja kuljetus tapahtuu oikeanalaisin menetelmin.

Käytössämme on hygienialain mukainen omavalvontajärjestelmä, jossa keskitymme erityisesti raaka-aineiden laadunvalvontaan, tuotantoprosessien varmistamiseen, tuotantotilojen ja laitteiden puhtauteen ja toimivuuteen, lämpötilaseurantaan sekä valmiiden tuotteiden aistinvaraiseen ja mikrobiologiseen valvontaan. Ja kun tuotteet jatkavat matkaansa meiltä asiakkaalle, tehtävänämme on myös varmistaa tuotteiden sekä ympäristön kannalta oikeanlainen kuljetus.

Meillä Palvelutukku Pohjoisella työskentelee ammattitaitoinen henkilökunta, joka on sitoutunut ja kouluttautunut toimimaan laatuvaatimustemme mukaan, mikä osaltaan varmistaa raaka-aineiden oikean käsittelyn ja tuotteiden hygieenisen valmistamisen.

Käytössämme on ISO 9001 ja ISO 14001 -laatustandardit.

”Pintapuhtausnäytteet otetaan pääsääntöisesti itse, esim. Hygicult -menetelmällä. Me myös kasvatamme ja analysoimme näytteet itse”, kertoo laatu- ja ympäristöpäällikkömme Pirjo Parviainen.

Laboratorioon lähetetään tuote- ja puhtausnäytteitä useita kertoja vuodessa. Näin saamme tärkeää tietoa tuote-erien laadusta.

Laatukierroksia tehdään tuotanto- ja varastotiloissa kerran viikossa. Kuvassa Pirjo tarkastaa alihankkijan pakkausmerkinnän riittävyyttä.

”Meillä Palvelutukku Pohjoisessa kaikki noudattavat laatustandardeja alkaen raaka-aineen laadusta aina tuotannon käsittelyn kautta kuljetukseen asiakkaille. Aistinvarainen laadunvalvonta kuuluu kaikille.”

– Pirjo Parviainen, laatu- ja ympäristöpäällikkö